Wednesday, February 13, 2008

ULAR KAPAK,ULAR SAWA, ULAR DAUN, ULAR LIDI

Ini lah rupa ular yang mengejutkan saya, kecik dan pendek je , macam ular kapak lah!.

Badan dia hampir putus dua kena scoop.


Ini warna bahagian bawah dia, ada bintik2 hitam putih. Sempat pancung kepala dia.


Hari ni 14 . 2. 2008 pagi jam 9 saya bersih kan anak sungai tepi kebun, banyak sangat kayu reput, daun2 kering dan pokok liar timbul pulak rasa gerun dalam hati. Takut kalau ada binatang bisa yang merayap buat rumah di celah2 batu atau bawah2 kayu dan lubang2 yang ada.

Tengah sedap2 menebas dan mengalih kan kayu tiba2 terlompat kebelakang, terkejut campur geli geleman. Betul sangkaan saya. Ada ular tengah lepak bawah kayu yang dialihkan, badan melingkar dan kepala tegak tengah standby nak mematuk. Nasib tak alihkan kayu tu guna tangan, cuma kuis2 dengan parang panjang. Tak tau ular apa, tapi nampak macam ular kapak!, kalau betul ular kapak bisa tu, boleh mampus kalau kena patuk, sebelum ni dah jumpa ular sawa batik, ular hijau, ular lidi dan anak ular tanah, semua tu kat kawasan ni jugaklah. Ular tanah tu tangkap dan bela dalam akuarium kecil. Tak sampai satu hari dah kiok! ( Mati ). Tengok , ular apa tu?, sebab rasa takut dan geli gelaman mengatasi rasa belas kasihan terpaksa lah bunuh! ular ni. Tapi sepanjang hari ni rasa bersalah pulak. Macam ni gaya nya, kenalah biasakan diri dengan ular, lain kali kalau terserempak ular lagi tak lah geli @ takut!.


..........................................................................................................................................................

KOMEN


Anonymous Anonymous said...

Makkk aii... banyak nya ular, saya nak satu leh x, nak taruk dalam akuarium kat umah ekeke...

June 8, 2008 10:17 AM




4 comments:

Anonymous said...

Makkk aii... banyak nya ular, saya nak satu leh x, nak taruk dalam akuarium kat umah ekeke...

Muhammad Edwan Shaharir said...

sayangnya. patutnya di biarkan saja ular itu pergi, tak perlu usik pun.

:(

itu adalah spesis 'Common Wolf Snake', spesis Lycodon Aulicus. ia makan cicak dan tidak berbisa.

maafkan saya. saya sedang google gambar2 ular dan terjumpa blog anda.

jari emas tawakal said...

itulah... patut biar je, tapi dah terkejut punya pasal, spontanjer ketuk2... tp spesis ni mmg byk katsini

Anonymous said...

white spotted slug snake, takda bisa. kesian dia. saya ada sekor :)